Enklawa – Ann Aguirre


„Enklawa” przyszła do mnie jeszcze przed premierą. Miałam wtedy chwilową niechęć do cięższych powieści, więc poleżakowała trochę na półce. Ostatnio robiąc na niej porządki, natknęłam się na ten tytuł. W oczy rzuciło mi się zamieszczone na okładce porównanie do „Igrzysk śmierci” i „Metra 2033”, a oba tytuły czekają u mnie na swoją kolej. Ogólnie nie lubię takich porównań, ale tylko wtedy, kiedy tyczą się książek już przeze mnie przeczytanych. Tutaj żaden z tytułów nie jest mi znany, więc ryzyk fizyk – rozsiadłam się z książką i zaczęłam pochłaniać historię Karo i Cienia.

Karo całe swoje życie mieszkała w enklawie, mieszczącej się w podziemnych tunelach metra. Życie na Powierzchni nie istnieje już od lat, a w tunelach grasują mięsożerne bestie. Dziewczyna całe życie marzyła tylko o jednym – aby zostać Łowcą, bronić enklawy i zdobywać dla niej jedzenie. Kiedy jej partnerem zostaje Cień, Karo nie opuszczają złe przeczucia. Tajemniczy chłopak pochodzi z Powierzchni, chociaż nikt nie wierzy w historie o jego pochodzeniu. Kiedy Karo i Cień odkrywają nowe fakty dotyczące bestii, starszyzna enklawy nie wierzy im, przez co zostają wydaleni. Szansą na przeżycie dla Karo, staje się wyjście na Powierzchnię i zaufanie Cieniowi, z którym zaczyna ją coraz więcej łączyć. Jakie tajemnice kryje starszyzna? Dlaczego Cień znalazł się w enklawie? Czy Karo ma jakiekolwiek szanse na przeżycie w zupełnie nowym dla niej świecie?

Karo to dziewczyna dzielna i silna, potrafiąca dbać o siebie i swoich bliskich. Jest zszokowana, kiedy wraz z Cieniem odkrywa prawdę o bestiach i o tym, co naprawdę dzieje się w enklawie oraz na Powierzchni. Jej relacje z Cieniem, początkowo dość oschłe, z biegiem czasu zmieniają się na coraz bliższe. Ale to chyba nie ma co się dziwić. W zawodzie łowcy przeżyć można tylko wtedy, kiedy ufa się swojemu partnerowi. A nic tak nie zbliża do siebie dwójki ludzi, jak poczucie bezpieczeństwa, zapewniane przez druga osobę. Szczególnie, że na każdym kroku ktoś ich atakuje, bądź wpadają w inne tarapaty.

Cień, początkowo tajemniczy i małomówny, powoli otwiera się przed Karo i powoli ich relacje zmieniają się z przyjaźni w zauroczenie. Mało komu, do tej pory, Cień był w stanie tak zaufać, jak Karo i w cieniu, dopiero co rodzącego się uczucia postanawia wraz z nią opuścić enklawę. Wydarzenia na Powierzchni nie tylko zbliżają ich do siebie, ale również ukazują inne oblicze Cienia. Nie tylko chłopaka twardego, ale również czułego i delikatnego w stosunku do Karo.

W momencie czytelniczego kryzysu, kiedy ciężko było mi sięgnąć po kolejną powieść do czytania, „Enklawa” sprawiła, że na nowo mam ochotę czytać i odkrywać świat książkowych przygód. Dostałam coś nowego, niesamowitego i przerażająco realnego, nie pozwalającego oderwać się od świata wykreowanego przez Ann Aguire. Czy mogę nazwać tę powieść znakomitą? Tak, a co więcej, jest oryginalna, mocna i brutalna, z nieprzesłodzonym wątkiem miłosnym w tle.

Podoba mi się nie tylko samo umiejscowienie akcji – początkowo zrujnowane tunele metra, ale również post-apokaliptyczne wizerunki miasta i tego, do czego gotowi są ludzie, byleby przetrwać w brutalnym i mrocznym świecie.
Anioły i wampiry są tematem do cna przeżutym, podczas gdy wizje ludzkiej przyszłości, dają o wiele większe i szersze pole do popisu. I dzięki bogu, bo teraz właśnie ta tematyka zaczyna królować na rynku. Póki co, każdy z tytułów z tej tematyki mnie zaskakuje i intryguje. Może właśnie dzięki swojej oryginalności nie przeje mi się w tak szybkim tempie, jak zwykłe paranormale.

Grzechem byłoby nie polecać tej powieści. Nie dość, że zapewnia ona sporo godzin dobrej rozrywki, to trzyma w napięciu aż do ostatnich stron. Co więcej, jestem oczarowana okładką, która świetnie oddaje klimat tego, co zastaniemy w książce!

Ocena: 6/6

Violet

Ksiązke do recenzji otrzymałam od wydawnictwa Amber, za co bardzo dziekuję.

4 responses to “Enklawa – Ann Aguirre

Dodaj komentarz

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

Dołącz do 375 obserwujących.

