Cmentarzyska Dinozaurów – Shelley Tanaka


Udało mi się zrecenzować książkę do nauki języka angielskiego, więc teraz postanowiłam omówić książkę edukacyjną z dinozaurami, a dokładniej z kośćmi tych prehistorycznych gadów. Co mnie do tego skłoniło? Odpowiedź jest prosta – sentyment. Jako dziecko uwielbiałam dinozaury, a tym uwielbieniem zaraziła mnie moja mama. To ona kupiła mi moje pierwsze czasopismo z dinozaurami, to ona siedziała ze mną i je czytała i to ona biegała do kiosku aby zakupić mi/nam nowy numer. Tak więc, kiedy dostałam newsletter z zapowiedziami wydawnictwa Papilon i zobaczyłam nową serię książek „Zobacz na własne oczy”, od razu poprosiłam o tę, która przypomniała mi moje dzieciństwo.

Zawartość

Najpierw mamy prolog, z którego to dowiemy się, że ponad 70 lat temu, amerykański odkrywca Roy Chapman Andrews prowadził ekspedycję na pustynię Gobi. To właśnie tam w 1922 roku archeolodzy dokonali pierwszego wielkiego odkrycia jakim okazało się cmentarzysko dinozaurów. Oprócz opisu podróży z prologu można dowiedzieć się również co nieco o słynnym autorze książki „All About Dinosaurs”. Następnie przechodzimy do części pierwszej „Mongolia”, gdzie możemy poczytać o kolejnej wielkiej ekspedycji, tym razem z paleontologami Michaelem Novacek i Markiem Norellem, którzy odkryli skamieniałe jaja dinozaurów. Pod koniec pierwszej części możemy przeczytać krótką historię „owiraptora”, a dokładniej o jego prawdopodobnej śmierci wiele milionów lat temu. W części drugiej przechodzimy do Kanady, do prowincji Alberta, gdzie również można do tej pory znaleźć całe szkielety dinozaurów oraz ślady ich wędrówek. Rozdział ten skupia się na „centrozaurach” i pod koniec właśnie o nich, a właściwie o ich przeprawie przez rzekę, możemy przeczytać krótką historię. Z kolei trzecia część przedstawia Księżycową Dolinę w Argentynie oraz znawcę dinozaurów – Paula Soreno, który odkrył najbardziej kompletny szkielet „herrerazaura”. Na koniec kolejna historyjka, tym razem z wulkanem i herrerzaurem. Po trzech rozdziałach mamy epilog z hipotezami na temat wymarcia dinozaurów, mapę świata z datami wielkich „dinozaurowych” odkryć, wraz z krótkimi informacjami o owych znaleziskach. Na ostatniej stronie albumu znajduje się słowniczek pojęć oraz spis ilustracji.

Moim zdaniem

Cmentarzyska Dinozaurów skupiają się na słynnych obszarach wykopaliskowych oraz znanych paleontologach, którzy dokonali największych odkryć szkieletów prehistorycznych gadów. Książka ta nie jest zbyt obszerna, ma twardą oprawę i jest w formacie A4. W środku znajdują się zdjęcia z wykopalisk oraz zdjęcia z kompletnymi szkieletami i fragmentami kości dinozaurów. Poza tym, autorka umieściła również wspaniałe rysunki przedstawiające różne gatunki prehistorycznych stworzeń, środowisko w którym się znajdowały czy roślinność. Na ilustracjach można zobaczyć jak przykładowo wyglądała walka dinozaurów, wychowywanie młodych, zdobywanie pożywienia czy wysiadywanie jaj oraz jak mniej więcej wyglądają prace wykopaliskowe i oczyszczanie eksponatów w muzeum. Język książki jest dość prosty i przystępny, a słowniczek na końcu książki zapewne pomoże w rozumieniu niektórych słów czy określeń.

Ja jednak muszę się do czegoś doczepić, a będzie to układ stron. Główny tekst jest bardzo często przerywany w połowie zdania, po to aby czytelnik mógł spojrzeć na zdjęcie czy ciekawostkę zapisaną inna czcionką. Dla mnie to było rozpraszające, wręcz irytujące, a i potrafiło skutecznie zagmatwać wiedzę, którą właśnie sobie odświeżałam. Tak jak ilustracje mogą sobie zajmować całą stronę, tak ciekawostka według mnie powinna być podana na końcu rozdziału.

Cmentarzyska Dinozaurów polecam i dzieciom i rodzicom, bo pomimo słowniczka na końcu albumu, tekst w niektórych momentach może być trudny w odbiorze, na przykład przy nazwiskach naukowców, czy nazwach dinozaurów. Poza tym historie pod koniec każdego rozdziału mogą być traktowane jako bajki do snu, więc rodzice mieliby co czytać swoim pociechom 😉

Ogólnie oceniam 5/6

Martycja

[Książkę edukacyjną otrzymałam od Grupy Wydawniczej Publicat za co serdecznie dziękuję :)]

2 responses to “Cmentarzyska Dinozaurów – Shelley Tanaka

  • martycja

    Ja również na początku trochę się bałam, mało tego była to chyba najtrudniejsza recenzja w moim życiu, ale myślę, że dałam radę 😛 Jak nie, to wydawnictwo już nigdy mi nic edukacyjnego nie zaproponuje xD

  • cyrysia

    Powiem szczerze, że jestem pod wrażeniem twojej recenzji. Ja bym się nie odważyła wyrażac opinie o książkach edukacyjnych, bo nie lubię ich czytać..Pozdrawiam..

Skomentuj

