Dzieci Cienie: Wśród ukrytych. Wśród oszustów – Margaret Peterson Haddix


Kiedy w internecie pojawiła się zapowiedź książki M. P. Haddix, krazyła mi on po głowie. Zapowiadała się historia brutalna, krwawa i emanująca straszliwą wizją przyszłości, w której wolno mieć tylko dwójkę dzieci. Wszystkie następne, albo giną, albo całe życie wychowywane są w ukryciu. Brzmi strasznie? Właśnie to przyciągnęło mnie do owej powieści.

Luke jest trzecim dzieckiem. Wychowywany w pokoiku na strychu, w przeciwieństwie do niektórych swoich rówieśników, mógł swobodnie poruszać się po gospodarstwie rodziców, oddalonym od innych domów. Ale do czasu. Las należący do jego rodziny zostaje sprzedany, a dookoła rozbudowują się luksusowe osiedla dla notabli i bogaczy. Od tej pory Luke jest zdany tylko i wyłącznie na towarzystwo starych książek oraz rodzinę, która nie może poświęcić mu za dużo czasu, przez nawał obowiązków. Jednym z zajęć Luka zostaje obserwowanie domów notabli. Pewnego dnia okazuje się, że w sąsiednim domu mieszka dziewczynka taka jak on. Opływa w luksusach i może posiadać fałszywe papiery. Jednak ona ich nie chce, gdyż solidaryzuje się z innymi dziećmi, które również są nadprogramowe

Jen, sąsiadka Luke’a, chce walczyć z rządem o dobro Dzieci Cieni. Powoli zaczyna rodzić się między nimi przyjaźń. Aż do dnia, kiedy Jen ginie wraz z czterdziestką innych dzieci podczas organizowanej pikiety. Od tamtej pory życie Luke’a też jest zagrożone i chłopiec korzystając z pomocy ojca Jen, pracownika Policji Populacyjnej, otrzymuje nową tożsamość, należącą do zmarłego wcześniej chłopca. Rozpoczyna w ten sposób nowe życie w prywatnej szkole dla trudnej młodzieży, która jak się okazuje, wcale nie jest taką, na jaką wygląda. Czy Luke da rade zaaklimatyzować się w nowym środowisku? Jakie tajemnice kryje szkoła Hendricksa?

Tak realnej wizji przyszłości nie spotkałam już dawno. Nie powiem, chętnie obejrzałabym to wszystko w wersji filmowej, gdyż autorka zaprezentowała wizję przyszłości, która może pewnego dnia czeka i nas? Wydawnictwo w jednym tomie umieściło dwie części. Tak więc w pierwszej, „Wśród ukrytych” poznajemy głównego bohatera i początki jego znajomości z Jen. W drugiej „Wśród ukrytych” przedstawione jest pojawienie się Luke’a w szkole, jego aklimatyzacja wśród ludzi, tęsknota za rodziną i odkrywanie tajemnic szkoły i uczniów.

Mimo że cała powieść ogólnie mi się podobała, liczyłam na trochę więcej. Niemniej jednak, brakuje tutaj jakiejkolwiek brutalności, czy też przelewu krwi. Wszystko opisane jest w sposób gładki albo lekko zawoalowany. Jest to raczej opis życia Dzieci Cieni, gdzie pokazane są ich reakcje na świat zewnętrzny i chęć zmienienia czegokolwiek w swoim otoczeniu.

Czuje się lekko oszukana, bo spodziewałam się czegoś zdecydowanie mocniejszego. Tym czasem dostałam dobre czytadło, które jednak nie zajmie wysokiego miejsca na liście moich ulubionych powieści. Czegoś mi tutaj wciąż brakuje! Może w następnych częściach autorka trochę lepiej się spisze? Będę czekać i to z niecierpliwością!

Polecam? Oczywiście. I nawet młodszym czytelnikom, gdyż książka, jak już wspomniałam, nie zawiera scen brutalnych. Nie mogę powiedzieć, że jestem nią oczarowana. Jest dobra, przeczytać ją warto, jednak bez większej analizy czy zachwytów.

Ocena: 4/6

Violet

Za ksiązkę dziękuję wydawnictwu Jaguar!

2 responses to “Dzieci Cienie: Wśród ukrytych. Wśród oszustów – Margaret Peterson Haddix

  • Dizzy

    Ta książka prześladuje mnie odkąd pozostawiłam ją na półce w bibliotece, wybierając inny tytuł Óo Mam uraz do nagłaśnianych powieści, a ta taka mi się wydała…
    Czytając Twoją recenzję uznałam, że mimo wszystko powinnam się przełamać i sięgnąć po nią 🙂
    Pozdrawiam serdecznie,
    Dizzy

  • Kadzia

    Z chęcią przeczytam chociaż też liczyłam na brutalne scenki. Niemniej jednak książka jest polecana, więc spróbuję. 🙂

Skomentuj

