Inteligencja strategiczna – John R. Wells


inteligencja-strategicznaJeżeli jesteś typem osoby, która lubi czytać podręczniki szkolne oraz interesują cię historie upadku oraz sukcesy osiągane przez różne korporacje, zwłaszcza z USA, to jest to książka właśnie dla ciebie. Jeśli jednak po prostu jesteś osobą zainteresowaną inteligencją strategiczną z punktu widzenia strategicznego rozwoju własnej firmy – nie otrzymasz tutaj jednoznacznej odpowiedzi na temat tego co powinieneś zrobić by osiągnąć wyznaczone cele, ale na pewno lektura tej książki pozwoli ci przemyśleć czy to czego pragniesz na pewno ma sens. Książka skierowana jest raczej do managerów, ale opisane w niej przykłady mogą wydać się interesujące także zwykłym zjadaczom chleba.

Prawdopodobnie 50% czytelników tej recenzji zniechęciło się już po przeczytaniu pierwszego zdania na temat czytania podręczników 🙂 Przejdźmy więc do konkretów.

Polskie wydanie tej książki jest naprawdę bardzo estetyczne, białe i w twardej oprawie. Zabierze sporo miejsca na półce, książka ma aż 340 stron. Myślę, że będzie wyglądało całkiem reprezentatywnie w biblioteczce każdego managera.

Sama treść książki obejmuje zarówno studium przypadków jak i jest zbiorem dość luźno rozwijanych definicji autorskich na temat strategii i strategicznego myślenia. Szczerze mówiąc wiele definicji pana Wells jest dla mnie ogromnie uproszczona i mało konkretna, sięga on jednak do wielu źródeł. Po każdym z rozdziałów są one wypisane, co jest dużym udogodnieniem dla osób piszących prace dyplomowe. Definicje te znajdziemy w pierwszej części książki zatytułowanej „Mądra Strategia” autor w dość obszerny sposób omawia podstawowe pojęcia. Zarządzanie strategiczne jest zbiorem zagadnień nie posiadających jednego możliwego punktu widzenia, tak więc podziały wprowadzone przez autora są solidnie zebranym zbiorem różnych osiągnięć tej dziedziny.

W drugiej części dochodzimy już do analizy różnych typów struktur organizacyjnych. Według mnie jest to dużo ciekawsze od ogólników zaserwowanych na początku. Wells zaprzecza na przykład modzie na korzystanie z filozofii lean, omawia aktywa i koszty ponoszone przez korporacje z którymi miał przyjemność współpracować w trakcie swojej doradczej kariery, a także takie którym tylko bacznie się przypatrywał. Poruszana również powszechnie znane strategie jak zarządzania przez uczące się przedsiębiorstwo czy naukę przez komunikacje.

W końcu dochodzimy do deseru tej książki czyli części trzeciej. Według mnie jest to najciekawsza porcja informacji z mojego subiektywnego punktu widzenia. Autor zwraca tutaj uwagę na to, że firmę tworzą ludzie, a ludzie ci powinni być „mądrymi umysłami”. Wskazuje również na kij i marchewkę, czyli taką kombinacje motywatorów by jak najlepiej wykorzystywać kapitał jakimi są pracownicy.

Podsumowując. Książka ta jest ciekawym podręcznikiem bazującym na ogromnym doświadczeniu autora biorącego udział w kreowaniu wielu strategii, a także modelów biznesowych. Według mnie jest całkiem przystępna, aczkolwiek studium przypadków mogłoby być bardziej rozbudowane (prawdopodobnie ograniczenia wynikają z tajemnic biznesowych). Do tego autor często porusza tematy według mnie zbyt oczywiste, tak jakby je tłumaczył je dzieciom a nie osobom dorosłym. Jednak bogatość treści oraz duża współczesność rynkowa jest ogromnym plusem dla tej pozycji. Nie mamy tutaj zachwytów nad teoriami zarządzania z zeszłego dziesięciolecia, ale subiektywną ocenę wdrożeń z punktu widzenia osoby doświadczonej. Książkę polecam.

Ocena 7/10

Mary

Za książkę do recenzji dziękujemy wydawnictwu REBIS 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: