Dzielnica Obiecana – Paweł Majka


dzielnica-obiecana-uniwersum-metro-2033Jestem przekonany, że każdy fan Uniwersum Metro 2033 czekał z niecierpliwością na pierwszą polską powieść osadzoną w tym świecie. Kiedy wydawnictwo Insignis serwowało nam co rusz to nowe powieści naszych wschodnich sąsiadów, my z zazdrością spoglądaliśmy na nasz rodzimy rynek wydawniczy i czekaliśmy, aż w końcu jakiś polski autor zdecyduje się na napisanie powieści postapokaliptycznej. W końcu się doczekaliśmy. Paweł Majka jest pierwszym śmiałkiem, który wyszedł naprzeciw naszym błaganiom. Czy podołał temu zadaniu?

Akcja książki dzieje się w wpółnocno-wschodniej części Krakowa, a mianowicie w Nowej Hucie. Głównymi bohaterami są Marcin i Ewa, którzy wraz z grupą aktorów wędrują po Federacji Schronów i pokazują spektakle znane z minionej epoki. Pomysł jest o tyle dobry, że dzięki temu mieszkańcy schronów, którzy przeżyli pożogę, nie zapominają o utraconym świecie. Ci zaś, którzy go nie pamiętają, traktują występy jako ciekawostkę i w pewnym stopniu nadzieję na lepszą przyszłość. Wszystko by trwało w najlepsze, gdyby nie spisek, który zmusza przybrane rodzeństwo do ucieczki. Pomóc postanawia im tajemniczy Wesoły,zwany także Ruskim. Należy on do duchów, więc jego pomoc okaże się niezbędna.Sama ucieczka i znalezienie nowego miejsca zamieszkania nie okażą się jedynym problemem, Federacja Schronów wysyła w ślad za uciekinierami grupę, która ma ich złapać. Na czele tego pościgu stoi Przemysław Siedlar – pseudonim Szrama. Tyle o fabule. Czas na ocenę ogólną.

Kiedy dobrnąłem do ostatniej strony,miałem mieszane uczucia. Główny wątek fabularny jest moim zdaniem bardzo przeciętny, ale nie najgorszy. Śledziłem losy głównych bohaterów z zainteresowaniem, ale po obiecującym początku spodziewałem się czegoś lepszego. Pomysł z aktorami i spektaklami jest bardzo ciekawy, jednak ucieczka i późniejsze wydarzenia trochę zwalniają i momentami stają się nieco monotonne. Czytając poszczególne rozdziały miałem wrażenie, że podróż głównych bohaterów była tylko pretekstem do pokazania zrujnowanej Nowej Huty. Po bardzo obiecującym prologu spodziewałem się większych emocji. Ostatnie rozdziały wprawdzie nadrabiają zaległości, ale chciałoby się ich więcej.Wiele do życzenia pozostawiają także bohaterowie i narracja. Rozdziały z Szramą są ciekawe, dojrzałe i pełne emocji, idealnie wplatają się w klimat i całość powieści. Niestety o wiele gorzej wygląda to z perspektywy rozdziałów z Marcinem i Ewą. Ich historia obfituje w wiele niespójności i kiepskich dialogów. Autor mógł lepiej przemyśleć rozdziały z przybranym rodzeństwem.
Liczne wady powieści ratują ciekawe opisy świata po pożodze. Wygląd Nowej Huty po atomowej zagładzie bardzo mi się spodobał. Paweł Majka w ciekawy sposób opisał miejsca, w których dzieje się akcja. Chwała autorowi za to, że pomimo braku metra książka nie straciła na klimacie.

„Dzielnica obiecana” to książka bardzo przeciętna, ale nie najgorsza. Jeśli przymkniemy oko na wszystkie niedoskonałości, to przeżyjemy całkiem fajną przygodę.

Ocena: 7/10

DonSzabla

2 responses to “Dzielnica Obiecana – Paweł Majka

  • Lolanta

    Do tej pory przeczytałam tylko te, od której wszystko się zaczęło, czyli „Metro 2033” Glukhowskiego. Pawła Majkę miałam w planie na listopad, ale szczerze mówiąc, po twojej recenzji trochę opadł mi entuzjazm :/
    Nic to, i tak będę musiała sprawdzić sama 🙂

  • Kamil

    Szczerze przyznam, że nie wiedziałem o takiej książce, a jestem zagorzałym fanem Metro 2033. Grałem wielokrotnie i zawsze doskonale się bawiłem. Ogólna ocena to 7/10 hmm… trzeba będzie przekonać się samemu, a że idzie zima i na dworze coraz bardziej chłodno to doskonały moment na czytanie!

Skomentuj

