Dziewczyna z pociągu – Paula Hawkins


dziewczyna-z-pociaguO „Dziewczynie z pociągu” było słychać dosłownie wszędzie. Nie chodzi tu tylko o pierwsze miejsca na światowych listach bestsellerów, ale także o oszałamiające statystyki. Z tyłu na okładce możemy przeczytać, że co 6 sekund ktoś w Stanach Zjednoczonych kupuje tę książkę i ukaże się ona w 47. krajach. Przyznaję, że to brzmi imponująco.

W 2016 roku doczekamy się nawet ekranizacji. Kiedy to czytałem, pomyślałem sobie, że trzymam w ręku hit stulecia. Zapewniał mnie o tym nawet sam Stephen King. Po tych wszystkich pozytywnych opiniach nie mogłem przejść obojętnie obok niniejszej powieści. Kupiłem więc bilet i wsiadłem do pociągu, by wybrać się na całkiem sympatyczną, ale bez większej ekscytacji wycieczkę.

Dziewczyna z pociągu” opowiada historię pokrzywdzonej prze los Rachel Watson. Kobieta przez swoje uzależnienie od alkoholu stacza się na samo dno. Traci ukochanego męża, który – nie mogąc znieść jej nałogu – wdaje się w płomienny romans i ją zostawia. Zamiłowanie do alkoholu doprowadza również do problemów w pracy i konfliktów z jej współlokatorką. Jak sam tytuł wskazuje, kluczowym miejscem akcji jest pociąg. Rachel, dojeżdżając każdego ranka do miejsca swojego zatrudnienia, obserwuje w oddali szereg domów. Szczególne zainteresowanie wzbudza w niej jeden z nich, gdzie swoje życie prowadzi na pozór szczęśliwe małżeństwo. Można powiedzieć, że zżywa się z ludźmi, z którymi nawet nie rozmawiała. Wszystko odmienia się pewnego dnia, kiedy bohaterka dostrzega coś, co zupełnie nie pasuje do życia tamtych ludzi. Jakby tego było mało, w gazetach codziennych i portalach informacyjnych pojawia się wiadomość o zaginięciu kobiety, która jakimś cudem wydaje się Rachel znajoma…

Fabuła już na samym początku zapowiada typowy thriller w stylu Harlana Cobena i tak właśnie jest. Mamy niewyjaśnione tajemnice, intrygujących bohaterów i zaskakujące zakończenie. Autorka prowadzi akcję z perspektywy kilku osób. Wprawdzie to Rachel jest w centrum całej historii, ale rozdziały z innymi kluczowymi postaciami również się pojawiają. Przyznaję, że gdyby nie to, historia opowiedziana przez Paule Hawkins straciłaby dużo na swojej atrakcyjności. Opowieść może nie wbija w fotel, ale tak jak Stephen King mówił, nie można się od niej oderwać. I to się liczy.

W książce przewija się mnóstwo życiowych problemów: nałogi, zdrady, dylematy i kłamstwa. Myślę, że to właśnie przez to utwór przemawia do tak wielu osób. Główni bohaterowie są przede wszystkim ludzcy. Można się łatwo wczuć w ich role i z uwagą wypatrywać końca całej historii. Trudno jest wyczuć, kto mówi prawdę i jaka jest natura poszczególnych postaci. Wszystkiego dowiemy się dosłownie na samym końcu. Autorka nie wykreowała może wielkich osobowości, które zapiszą się na stałe w gatunku, ale do tego typu powieści pasują idealnie.

Czas odpowiedzieć sobie na kluczowe pytanie: Czy jest to książka idealna, która zasługuje na te wszystkie zachwyty? Nie mnie to oceniać. Stwierdzić mogę tylko tyle, że bez wątpienia potrafi wciągnąć czytelnika. Autorka napisała nieskomplikowaną powieść, która umili nudne popołudnie i pozwoli się zrelaksować. Chyba właśnie o to chodziło.

Czy niniejszy tytuł mogę polecić? Jak najbardziej. Paula Hawkins napisała całkiem dobry thriller. Mam nadzieję, że wytwórnia Dreamworks stanie na wysokości zadania i nakręci dobrą ekranizację. Autorce życzę natomiast samych sukcesów w branży i oby kolejna jej książka była jeszcze ciekawsza.

Ocena: 4/6

DonSzabla

One response to “Dziewczyna z pociągu – Paula Hawkins

  • Daria

    Niedawno skończyłam „Dziewczynę z pociągu” i bardzo się zawiodłam. Po tylu recenzjach mówiących, że książka jest fantastyczna, liczyłam na coś naprawdę dobrego. A tymczasem od początku książki znałam jej zakończenie. Rozwiązanie sprawy było tak oczywiste… A kolejne strony tylko potwierdzały moje podejrzenia. Był co prawda jeden fragment, który mnie zmylił. Może po prostu zbyt wiele oczekiwałam? W każdym razie to miła lektura na jeden wieczór 😉

Skomentuj

