Gry i zabawy dla dzieci – Małgorzata Cieślak


gry_i_zabawy_dla_dzieciNudny dzień zaczęty o godzinie 6 rano i w dodatku leje. Mogę powiedzieć jedno – będzie grubo. Bo jak wytrzymać z marudnym dwulatkiem który nie dość, że się nudzi to jeszcze zanudza tym cały dom? To jest koszmar. Nie chcę żeby moje dziecko spędzało cały dzień przed bajkami w telewizji. Nie o to chodzi przecież, ale w takim razie jak inaczej zorganizować mu dzień? Szczególnie taki, gdy nie możemy pobuszować na dworze.

Z pomocą przychodzi nam książka … kompendium zabaw z najmłodszymi. Lekarstwo na nudę i „nie mam co robić”. Jeżeli macie dzieci, albo młodsze rodzeństwo, kuzynów czy jakiegoś innego berbecia pod opieką to jest to dla was obowiązkowa pozycja. Pomysły z książki uratują wasz dzień.

Okładka książki przedstawiająca szczęśliwą dziewczynkę przyciąga wzrok. Jest obietnicą dobrej zabawy. Na początku tylko przejrzałam poradnik w poszukiwaniu czegoś ciekawego. Zaciekawiły mnie rysunki jak składa się łódeczkę z papieru – nigdy tego nie potrafiłam zrobić. 😛 Gdy się wczytałam okazało się, że wszystkie zabawy są interesujące i dziwiłam się, czemu sama ich nie wymyśliłam. Przy pierwszej okazji wypróbowałam z synem i siostrzenicą paręnaście pomysłów z książki i naszą ulubioną została Zupa na niby – gdybym miałą kosztować ich „dań” skończyłabym na pogotowiu 😛 ale śmiechu było co nie miara. Wzieliśmy garnki z kuchni i w pokoju rozsiedliśmy się na podłodze. Następnie dzieci gotowały mi potrawy z klocków, kawałków papieru, puzzli, zabawek nazywając każdy przedmiot jakimś składnikiem. Klocki były kartofelkami i papierki solą i pieprzem. W trakcie zabawy powstawały coraz to bardziej zwariowane potrawy. Bardzo kreatywnie spędzony czas. Układaliśmy węża z zabawek, sklejaliśmy Zaczarowane pudełka, a na końcu urządziliśmy Wojnę papierkową. I niby wszystkie te zabawy znałam i nie były mi nowością, ale gdy przyszło do wymyślenia czegoś nowego nie miałam zwyczajnie pomysłu. Poradnik podpowiada gotowe rozwiązania i żałuję, że nie miałam go wcześniej. Nasze gry i zabawy były by bardziej urozmaicone.

Książka jest napisana w przyjemny sposób. Nie jest przekombinowana. Przed każdym rozdziałem z zabawami dostosowanymi do wieku malca jest krótki wstep, co w danym wieku dziecko potrafi.

Autorka zwraca szczególną uwagę na kwestię bezpieczeństwa przy zabawach za co zasługuje na uznanie. Dzieciaki, szczególnie te młodsze, uwielbiają wszystko kosztować- tak poznają świat. Chwila nieuwagi i niegroźny koraliczek może znaleźć się wewnątrz naszego dziecka. Zabawa ze sznurkiem też nie jest najbezpieczniejszą i trzeba zwyczajnie uważać. Przy każdej aktywności trzeba zachować rozwagę a wtedy zostaje nam już tylko świetna zabawa.

Na docenienie zasługuje również różnorodna klasyfikacja zabaw i gier. Najpierw są one rozróżnione ze względu na wiek, później ze względu na okazje czyli: zabawy urodzinowe, na przyjęcia, na wycieczki, plastyczne, dydaktyczne, na podwórku itd. Jest z czego wybierać. Fajnym pomysłem jest podsunięcie zmęczonym rodzicom gotowych scenariuszy imprez okolicznościowych dla najmłodszych. Motyw przewodni w zabawie jest dobrze odbierany przez naszych milusińskich.

Książka Gry i zabawy dla dzieci powinna mieć w tytule dopisek – i dorosłych, bo przy okazji i ja się ubawiłam i uśmiałam. Nie łatwo wybrać najlepszą zabawę z pośród tak licznych propozycji. Każda jest świetna, musi być tylko dobrze dobrana do dziecka. U mnie nie przyjeły się samolociki ale balony to strzał w dziesiątkę. Dla syna nudne były przebieranki, ale siostrzenica potrafiła wciągnąć go do zabawy. Gdy tylko podeślemy ciekawy pomysł dziecku, ono samo dalej popchnie zabawę do przodu. Wprowadza innowację i zmiany. Ciekawa koncepcja zawsze jest lepsza niż tekst „idź, poukładaj klocki albo porysuj”. Mając do wyboru tyle gier i zabaw nuda nie ma z nami szans.

Ocena 5/6

Anate

Za książkę do recenzji dziękuję wydawnictwu NASZA KSIĘGARNIA

Skomentuj

