Dlaczego mężczyźni kłamią, a kobiety płaczą – Allan Pease, Barbara Pease


Czasem lubię sięgnąć po książkę, która nie jest tylko wymyśloną historią, przenoszącą mnie w inny czas czy miejsce. Zdarza się, że sięgam po lekturę, która umożliwia mi zgłębienie własnego „ja”, a także zrozumienie innych. Jednak nie lubię typowych poradników, nudnych, nakazujących, przekonujących, że tylko te rozwiązania, które są w nich przedstawione, to te” jedyne słuszne”.

Bardzo zaciekawił mnie opis książki „Dlaczego mężczyźni kłamią, a kobiety płaczą”, który znalazłam w Internecie. Zrozumiałam, że jest to jedna z tych książek, których szukam! Przeczytałam bowiem, że jest to pozycja nie nastawiona na samą tylko wiedzę, ale także na humor, a to jest dla mnie bardzo ważne! Poprosiłam więc o egzemplarz do recenzji, a po otworzeniu koperty z książką – zaraz zabrałam się do czytania. Co wynikło z mojego spotkania z tym „poradnikiem”? Przede wszystkim…

Książkę nazwałam „poradnikiem” w cudzysłowie, gdyż nie jest to klasyczny przykład tego typu literatury. Zawiera bardzo dużą dawkę humoru, chociaż już nieco przestarzałego (żarty pojawiające się w książce znane są już od lat) oraz nie jest to dowcip najwyższych lotów, za przykład niech posłuży „Co to jest 30 żabek i ropucha? Teściowa wiesza firanki”. Hahaha… ha… ehh… Chociaż owszem, kilka żartów mnie rozbroiło i doprowadziło do łez.

Dlaczego mężczyźni kłamią…” to książka wielowątkowa. Opowiada o generalnych różnicach między płciami. Jeżeli chodzi o wiedzę naukową – skupia się na budowie męskiego i kobiecego mózgu oraz przykładach typu „naukowcy z tego i tego miejsca odkryli to i to”. Cała reszta to obserwacje autorów i ich rozważania na temat… A tych tematów jest ze czterdzieści! Sama już nie wiem jak to się tu mieści!

Allan i Barbara Pease podkreślają, że ich publikacja opiera się na listach od czytelników ich poprzednich książek. Chcą oni wyjaśnić kwestie najczęściej poruszane w wyznaniach, dać odpowiedzi na pytania kobiet dotyczące zachowań mężczyzn oraz wątpliwości mężczyzn związane z postępowaniem ich partnerek, koleżanek, matek.
Znajdziemy tu więc takie tematy jak:

1. Kobiece zrzędzenie – bo kto jak nie my, kobiety, potrafimy doprowadzić mężczyzn do szału naszym gderaniem? Poznamy nawet rodzaje zrzęd! Sama odnajduję siebie w klubie zrzęd troskliwych (Założyłeś czapkę? Jest zimno, nie chciałabym żebyś…) oraz zrzęd wielotematycznych (naprawisz tą szufladę? No i kran cieknie od dwóch dni, a jeszcze klamka zaczęła się ruszać i…). Oczywiście znajdziemy tu także porady dla zrzęd, jak przestać być postrzeganym jako zrzęda, a także dla ofiar zrzęd, czyli jak naprawić gderającego partnera. W zasadzie każdy rozdział zawiera te elementy oraz opisy przypadków!
2. Męskie przywary – bo która z pań nie narzekała nigdy na to, że jej partner ją poucza, mówi co ma robić, a my wcale nie chcemy ich rad, a jedynie wysłuchania! Która z nas nie zastanawiała się nad tym, dlaczego chłopak/narzeczony/mąż nie chce zapytać o drogę w obcym mieście, gdy ewidentnie nie wiemy, gdzie jesteśmy? I… Co jest zabawnego w pierdzeniu?! Głośnym. W sklepie. Gdy robi z nami zakupy. W tej części wyjaśniona zostanie także kwestia różnic w poczuciu humoru. Bo nas, kobiet, z reguły nie śmieszą żarty dotyczące tragedii, wypadków, ale i chociażby genitaliów.
3. Szantaż emocjonalny – kto najczęściej go stosuje? Dlaczego? Jakie niesie skutki? I jak sobie z nim radzić? Mam wrażenie, że mówimy tu o psychicznej przemocy, którą stosują nie tylko dorośli, ale i dzieci, mające za wzór perfekcyjnego szantażystę – rodzica.
4 i zarazem 5. Atrakcyjność. Mężczyzn w oczach kobiet oraz kobiet w oczach mężczyzn. Na co zwracamy uwagę oceniając przedstawiciela płci przeciwnej? Na czym najbardziej nam zależy? Czy wygląd jest rzeczywiście tak ważny? Może jednak to charakter liczy się najbardziej? No i co wspólnego ma rowek miedzy piersiami kobiety z pupą?
6. Teściowa – jak radzić sobie z najważniejszą kobietą w życiu mężczyzny – jego matką? I czy tylko jego matka może zrujnować życie małżeńskie czy może mamusia żony także jest niebezpieczna?
7. Kłamstwo – czy kłamiemy tylko celowo? Żeby zdobyć upragnioną rzecz/pozycję/spokój? Może czasem kłamstwo jest niezamierzone? Wynikające z… To dość obszerny rozdział, jednak dość ogólny, na pewno nie jest to pełne omówienie zagadnienia i sposobów wykrywania i radzenia sobie z kłamstwem.
8. Emerytura – jak ten etap życia postrzega kobieta, a jak radzi sobie z nim mężczyzna? Mi jeszcze daleko do emerytury (mam nadzieję, że jej dożyję), także temat ten nie był dla mnie najbardziej interesujący, jednak napawa mnie pewnym optymizmem – kobiety z reguły są w tym okresie życia szczęśliwe! Biada zaś panom, którzy nie radzą sobie w nowej roli i… są bardziej narażeni na choroby i przedwczesną śmierć.

Czy polecam Wam książkę „Dlaczego mężczyźni kłamią, a kobiety płaczą”? Owszem, o ile jesteście w stanie przetrawić dość płytki dowcip i poczucie, że wszystko napisane jest dość powierzchownie, jedynie muskając temat. Gdyby jednak głębiej się zastanowić – teorie wysnuwane przez autorów mają sens i są zaskakująco trafne! Na pewno dzięki nim czegoś się nauczycie i, jeżeli macie problemy z porozumiewaniem się z partnerem/partnerką, może uda Wam się je jakoś przezwyciężyć?

Ocena: 4/6

ViridianaD

Za książkę do recenzji dziękuję wydawnictwu REBIS

Skomentuj

