Bajarz Europejski – Praca Zbiorowa //// Sto Bajek – Jan Brzechwa


bajarz-europejski_207219Sto-Bajek_Jan-Brzechwa,images_big,1,978-83-7791-149-5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Każdy, duży czy mały, powinien na swojej półce posiadać książki z baśniami i bajkami. Zwłaszcza z tymi, należącymi do dorobku kultury europejskiej i polskiej.
Wydawnictwo Siedmioróg postanowiło rozpieścić czytelników limitowaną edycją „Bajarza Europejskiego” wydaną z okazji 20-lecia powstania Unii Europejskiej. Drugą wydaną w tej samej serii książką jest „Sto Bajek” Jana Brzechwy. Te zostały wydane z okazji 55 rocznicy, pierwszej edycji. Egzemplarzy jest tylko 10000, każdy i zawiera swój unikalny numer.

Bajarz zawiera 15 bajek, baśni i mitów m.in. z Francji (np. Czerwony Kapturek – Ch. Perraulta), Niemiec (Królewna Śnieżka – J. I W. Grimm), czy Polski (Pan Twardowski).

Są to historie, które każdy z nas już kiedyś poznał. Czy to usłyszał w dzieciństwie, widział w telewizji, czy czytał w jakiejś książce. Nie będę się więc rozpisywać co do ich treści ani nic streszczać, bo nie o to tutaj przecież chodzi. Na uwagę zasługują nie tyle treści, które każdy z nas znać powinien, a wspaniałość wydania, jakie zaserwowało nam wydawnictwo Siedmioróg.
Kiedy otworzyłam książkę, byłam w szoku. Twarda oprawa, płócienny grzbiet i szarawy, lekko przeźroczysty papier. Wszystko stylizowane na książki, które towarzyszyły mojemu dzieciństwu!Podejrzewałam, że to nie będzie jedyne zaskoczenie. W trakcie lektury okazało się, że te same ilustracje posiadałam w swoich egzemplarzach z baśniami w dzieciństwie! Wychodzę na sentymentalną, bo kręci mi się łezka w oku, bo przecież to wspaniała pamiątka. Powracam wspomnieniami do chwil, kiedy to siadałam z mamą, która czytała mi te same powieści, podczas gdy ja, nie znając jeszcze literek, skupiałam się głównie na wyjątkowych ilustracjach.
get_img_inside
To samo tyczyło się „Stu Bajek” Jana Brzechwy. Piękne wydanie, identyczne z tym, które ja pamiętam z dziecięcych lat! Chyba nie znajdzie się osoba, która nie zna wierszy Brzechwy (jeżeli takowa się znajdzie, lepiej niech się do tego nie przyznaje). Większość z nas wychowała się na „Kaczce-Dziwaczce”, „Leniu” czy słyszała wiersz „Tańcowa igła z nitką”. Znacie? Oczywiście, że tak. A znajdziemy tutaj około 120 wierszy. Sama pamiętam, jak z wysłużonego egzemplarza uczyłam się ich do szkoły i na konkursy recytatorskie. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że po tylu latach, mogę zasiąść ponownie z identycznym wydaniem, jak to, które pamiętam z własnego dzieciństwa.

Brzechwa-dzieciom
get_img_insidnne

Cudownie było powędrować do tych wspomnień. Cieszy mnie też fakt, że będę mogła te same historie czytać moim dzieciom. Poznawać je na nowo razem z nimi, patrzeć na ich zauroczone ilustracjami i opowieściami buźki. Próbowałam znaleźć w biblioteczce rodziców te książki z których czytała mi moja mama, głównie dla porównania, czy historie i ilustracje w nich zawarte się pokrywają. Niestety nie udało mi się to. Tym bardziej się cieszę, że będę miała własne, nowe egzemplarze u siebie na półce. Dwie perełki, które każdy powinien znać albo poznać, razem z najmłodszymi pociechami.

Serdecznie polecam obie książki. Starszym pozwolą powrócić pamięcią do dzieciństwa, a młodszym poznać niesamowite historie i wiersze, jakże ważne w polskiej literaturze. Dodatkowo, wiersze Jana Brzechwy, są lektura w Szkole Podstawowej. Warto więc sprawić sobie taki wyjątkowy i oryginalny egzemplarz Siedmiorogu waszym pociechom i bliskim. Jestem pewna, że zachwyci Was nie tylko treść, ale cudowne i wręcz luksusowe wydanie obu tych książek.

Ocena: 6/6

Violet

Za obie książki dziękuję Wydaniwctu Siedmioróg.

Skomentuj

